De vill få företag att erbjuda anställda gratis mensskydd

pressrelease

2023-04-25, 10:30

Free Period UF är UF-företaget som vill utmana samhällsnormer och sprida kunskap om mens och menstruation. Med sina menskorgar vill man få företag att erbjuda sina anställda gratis mensskydd. Någonting som enligt skaparna av Free Period UF borde vara lika självklart som att erbjuda tvål och vatten.

Bakom företaget finns sju engagerade elever från Kalmar Fria Läroverk. När eleverna skulle skapa sitt företag var de överens om att vilja skapa någonting som kunde göra en förändring i samhället och dess normer. Idén kom ursprungligen från ett projekt som ekonomiansvarig på Free Period UF Zahra Rezaie tidigare haft där hon skapade menskorgen. Denna korg hade under året stått på skolan och erbjudit gratis mensskydd till menstruerare.

– Gratis mensskydd borde vara en självklarhet för alla och ur detta föddes Free Period UF, säger Hanna Åkesson, VD för Free Period UF.

    Huvudmålet med företaget har inte varit att maximera försäljningen utan att kunna kombinera försäljning med att utbilda.

    – Vi använder både TikTok och Instagram för att marknadsföra företaget och mycket av vår marknadsföring går ut på att utbilda och argumentera för varför vår produkt är så viktig, säger Aylin Lyckman, marknadsförare på Free Period UF.

      Att driva ett UF-företag har enligt eleverna varit både roligt och utmanande. I gruppen har man fått lära sig att samarbeta med varandra även om åsikter ibland krockat. Samtidigt har man har också kunnat ta inspiration och lära sig av varandra.

      – Det har verkligen varit en väldigt rolig erfarenhet att få göra detta. Man utvecklas verkligen som person. Man får inte ge upp hoppet när det känns tufft och man måste stå upp för sig själv och sin idé, säger Keenyah Graveran, administratör för Free Period UF.

        Med företaget har man också deltagit i flera tävlingar och senast kom man tvåa i kategorin ”Årets socialt hållbara” i Kalmars län. Eleverna har tillsammans fått pitcha sin idé och sitt företag framför en jury.

        – Det är en mäktig känsla samtidigt som det också är läskigt att stå framför människor man inte känner och presentera något man är så stolt över. För ett år sedan hade jag aldrig vågat göra det, säger Hanna Åkesson.

        Nu är det dags att avveckla företaget men det är inte säkert att det kommer att vara slutet.

        – Vi har lite planer med att fortsätta med företaget i framtiden, men vi vet inte mer än så, säger Keenyah Graveran.

            Presskontakt

            Relaterat material